Gondolatok MMORPG fronton, avagy mely játékokra áldoznék az időmből.

Az MMORPG-k piaca eléggé szűkülőben van, de legalábbis változik. Egyre több MMORPG jelenik meg mobilon és konzolon, miközben a PC piacon egyre inkább a háttérbe szorul ez a műfaj. Persze azért nem kell különösebben aggódni, hiszen így is van bőven miből választani.

Gondolatok MMORPG fronton, avagy mely játékokra áldoznék az időmből.

Egy-egy játék választást sok tényező befolyásolhat: grafika, tartalom, irányítás, társaság, fejlesztő cég és így tovább, vagy ezek keveréke. Persze most bedobhatnánk azt, hogy a társaság a legfontosabb. Kétségtelen, hogy jelentős szerepet tölthet be, de többnyire már csak akkor, miután eldöntöttük, hogy az adott játékkal fogunk játszani. Természetesen vannak kivételek, hiszen találhatunk összeszokott bandákat, akik játékról játékra járva együtt játsszák ki a tartalmakat, de nem ez a jellemző.

A társaság fontossága mellett szól még az is, hogy vannak olyan játékok a piacon, amikről egyszerűen el sem tudom képzelni, hogy a társaságon túl mi motiválja a velük való játékra azokat, akik ezekkel játszanak. Itt mindenkinek a fantáziájára bízom, hogy milyen játékokat helyettesít be ide. Az elmúlt évek tapasztalati azonban azt mutatják, hogy társadalmunk egyre inkább az antiszocializáció irányába mozdult el, legalábbis ami MMORPG-k világát illeti. Miből gondolom ezt? Laza 15 évvel ezelőtt még nem jelentett gondot senkinek, hogy bizonyos dolgokért meg kelljen küzdenie egy-egy MMO-ban, akár idegenekkel is összeállva. Manapság már mindenki mindent akar, lehetőleg azonnal és amennyiben lehetséges, akkor egyedül is képes legyen megszerezni. Erre természetesen reagált is a piac és amellett, hogy minden egyre könnyebb lett, a havidíjas játékok szinte eltűntek és teljes mértékben a free-to-play játékok uralják manapság ezt a műfajt. A F2P-el együtt érkezett a pay-to-win fogalma is, de ez a téma nagyon messzire vinne. Persze maga a F2P nem csupán az emberek antiszocilás szintjének növekedése miatt jött létre, jóval nagyobb mozgatórugó ezen a téren (is) az a fránya pénz.

Gondolatok MMORPG fronton, avagy mely játékokra áldoznék az időmből.

De térjünk vissza egy kicsit az antiszocializálódáshoz. Az emberek az elmúlt 10 évben “elkényelmesedtek” (jó nagy idézőjelben) és persze időből is egyre kevesebb van mindenkinek, ezért mindenki rohan. A korábban lassú és már már fájdalmas előrejutást az MMO-kban felváltotta a szarrá könnyített progresszió és az, hogy gyakorlatilag a seggünk alá tolnak mindent. Így az a régi jól eső érzés, hogy megszenvedtünk és megküzdöttünk valamiért, az manapság már nem hat akkora intenzitással, mint korábban. Persze nagy általánosságban mondom, nem minden játékra jellemző ez, de a tendencia ezt mutatja. Mivel PC-re egyre kevesebb MMORPG jelenik meg évről évre és azok közül is egyre kevesebb van, amely nyugatra is eljut, a régi jól bevált nevek, évről évre egyre könnyebbé és hígabbá válnak minden szempontból. A játékosok is egyre érzékenyebbek mindenre, egyre több mindent akarnak és lehetőleg ingyen. Mindenben a tökéletességet (és az ingyenességet) keresik és elég hamar képesek leírni egy-egy játékot majd továbbállni. Ez persze önmagában nem probléma, hiszen ha nem tettszik valami, akkor ne játszunk vele. Viszont az a mérgező közeg, amit sok ember képes maga után hagyni, vagy rosszabb esetben folyamatosan fenntartani, na az már megérne egy misét. Nem hiába lépnek fel egyre több játékban és itt elsősorban nem MMO-kra gondolok és egyre agresszívabban az ilyen játékosokkal szemben.

Erre a viselkedésre MMORPG-k terén az egyik legfrissebb példa az, ami a Bless Online-al történt. A Bless Online tökéletesen példázza, hogyan képes egy közösség pillanatok alatt kinyírni egy olyan játékot, amitől ugyan vannak jobbak a piacon, viszont vannak sokkal rosszabbak is, amelyek köszönik jól vannak. De akkor milyen MMORPG-be vágjunk bele? Mibe érdemes fektetni az időnket és/vagy a pénzünket?

Gondolatok MMORPG fronton, avagy mely játékokra áldoznék az időmből.

Talán legegyszerűbben úgy lehetne ezt megválaszolni, hogy amelyik tettszik. Ha már tettszik nagy baj nem lehet. Persze azért elég kellemetlen lehet, ha kilövik alólunk a játékot, ami tettszik nekünk. Az biztos, hogy a jó öreg nevekkel, amelyek már évek óta a színen vannak és “bizonyítottak”, nagyon mellélőni nem lehet. A teljesen noname nevekbe nem feltétlenül szabad belevágni, mert azért lássuk be, hogy az MMORPG-k többsége, főleg amelyek keletről érkeznek, elsősorban nem a mi szórakoztatásunkat tűzik ki célul, csupán újabb tucattermékek, amelyek minél több pénzt próbálnak meg kisajtolni belőlünk, mielőtt csődbe mennek. Természetesen nincsenek illúzióim, hiszen mindegyik MMO-nak a pénzszerzés az elsődleges célja, de azért ez a dolog sem csak fekete, vagy fehér. Vannak árnyalatok. Vannak kevésbé pénzéhes és vannak masszívan pénzéhes kiadók/fejlesztők. A Bless Online azt is megmutathatta mindenkinek, hogy nem feltétlen érdemes felülni a hype vonatra sem, mert elég nagyot lehet esni róla. És hogy akkor mi alapján válasszunk? Tájékozódjunk! És itt nem arra gondolok, hogy benyomom a kedvenc Józsi streamet, mert Józsi mindig elmondja mi a fasza és a jó. Keressünk rá a játékra, alakítsunk ki róla önálló véleményt, ha lehetőségünk van rá próbáljuk ki, hiszen a puding próbája az evés, nem pedig az, hogy valaki azt mondta hogy finom, vagy épp rossz. Ettől függően nem árt szemmel tartani a közösség véleményét sem, főleg az új játékokkal kapcsolatban, de azért nem árt fenntartásokkal kezelni azt.

Gondolatok MMORPG fronton, avagy mely játékokra áldoznék az időmből.

És melyek azok az MMORPG-k amelyekkel érdemes játszani és időt fektetni bele manapság? Nos természetesen ízlések és pofonok, de véleménycikk révén a személyes véleményemmel tudok operálni, mellőzve a pozitív és negatív szempontokat, mivel azok tartalma is teljesen relatív.

Azok a játékok, amelyekbe bármikor nyugodtan belevágnék, ha el akarnék vonatkoztatni attól, hogy mennyire P2W (vagy nem) hiszen a P2W is gyakorlatilag mindenkinek mást jelent manapság, és mindenkinek máshol van az ingerküszöbe ezzel kapcsolatban , vagy épp csúnya és öreg, a következők:

  • World of Warcraft
  • Elder Scrolls Online
  • Black Desert Online
  • Tera
  • Guild Wars 2
  • Final Fantasy 14
  • Star Wars: The Old Republic
  • Aion
  • Archeage
  • Neverwinter
  • Blade & Soul
  • The Lord of the Rings Online
  • Rift
  • Lineage II
  • Albion Online
  • Atlantica Online

Igen tudom most sokan felhördültek néhány nevet olvasva, vagy épp azért, mert néhány név nem szerepel a listán, de hát szerencsére nem vagyunk egyformák (és ezt ennek a ténynek a jó értelmezésében írom). Mobil MMORPG-t nem véletlenül nem írtam egyet sem. A mobileszközöket egyszerűen teljesen alkalmatlannak tartom arra, hogy olyan szinten visszaadják az MMORPG élményt, mint ahogyan a PC, vagy akár a konzol képes. De tudjátok, ízlések és pofonok.

Talán majd egyszer, ha kedvem lesz leírom részletekbe menően, hogy miért ezeket választottam és milyen szempontokat érdemes figyelembe venni ezekkel a játékokkal kapcsolatban.