Bless Online – Nézzünk kicsit a dolgok mögé

Eléggé vártam már a Bless Online nyugati megjelenését, bár a hype vonatra csak a másodosztályra váltottam jegyet.

Bless Online – Nézzünk kicsit a dolgok mögé

A játékot övező mizériákat és hiszti-tengereket figyelemmel követve nagyjából odáig jutottam, hogy az egyik szemem sír, a másik üveg. Anno a játék koreai és orosz verziója komoly gondokkal küzdött, de szerény véleményem szerint sohasem volt teljesen veszett ügy. Tagadhatatlan, hogy voltak gondok az optimalizáltsággal és a harc sem volt tökéletes, de sajnos ezek és a különböző régiók eltérő igényei miatt a játék bezárta a kapuit hosszabb, vagy rövidebb vergődés után. De talán ez már lerágott csont. Lépjünk tovább.

2017 júniusban felütötte a fejét a pletyka, hogy az Aeria Games, aki eredetileg adta volna ki a játékot nyugaton, visszalépett. Nem sokkal később ez a hír megerősítést nyert. Ekkor igazából egyszerre örültem és szomorkodtam. Örültem, hiszem az Aeria Games úgy hiányzott kiadónak, mint púp a hátamra. Viszont bánatos voltam, mert biztos voltam benne, hogy megint hónapok fognak eltelni, mire a Neowiz talál egy kiadót. Ráadásul mindez nem sokkal az után történt, hogy az orosz verziót „visszaküldték felülvizsgálatra”. Ekkortájt még elég bizonytalannak tűnt a játék sorsa.

Aztán egyszer csak bombaként robbant a hír, még szintén júniusban, hogy a Neowiz nem temeti a játékot, hanem összekapják magukat és a játék több nagy területét teljesen átdolgozzák. Ez a projekt a Rebuild nevet kapta. Július végén már tudtuk, hogy mely területeket dolgozzák majd át teljesen. Ezek a Fejlődés/Fejlesztés, Harc, Gyűjtögetés/Gyártás, Kezelőfelület, Testre-szabhatóság és Pet/Mount rendszer. Mindezt a felhasználói élmény javításának érdekében. Ekkor már lehetett tudni, hogy nem kis fába vágják a fejszéjüket. A Rebuild verzió tesztelése elindult és sokan igen nagy figyelemmel követték a játék változásait. A Rebuild verzió változásairól akkoriban mi is írtunk, már amennyire a koreai patch note-ot képesek voltunk értelmesen lefordítani. Innentől kezdve a MMORPG játékosok legkedveltebb szórakozását űztük mindannyian. Vártunk.

Bless Online – Nézzünk kicsit a dolgok mögé

Az új hírekre nem kellett sokat várni, hiszen már 2017 októberében megtudhattuk, hogy idén érkezni fog a játék Steamen. Mindeközben a Japán verziót már vígan bétáztatták és azt hiszem nem kell különösebben elmesélni, hogy a nyugati játékosok közül hányan éltek a Japán megjelenés lehetőségével és kezdtek el ott játszani. Idén januárban elindult az infócsepegtetés a játék nyugati verziójával kapcsolatban, ami elég sokáig csak semmitmondó dolgokkal, illetve a Koreában tavaly bemutatott Rebuild verzióval kapcsolatos információmorzsákból állt. Aztán szépen lassan, csikorogva beindult a gépezet és egyre többet tudhattunk meg “ismét” a játékról.

Ami a játékosközösséget illeti, sokan kapásból temették a játékot, hiszen megbukott mindenhol, így itt is biztos megfog. Sokan nem vették azonban figyelembe, hogy a játék jelentős része átdolgozásra került. Igazából a grafikai motoron, a karaktereken, a játék világán és történetén kívül, mindent átszabtak benne, ahogy azt feljebb már olvashattátok. Így aki kicsit is utánanézett a játéknak, az pontosan tudhatta, hogy nem hogy a korábbi koreai vagy orosz verzióhoz nem lesz semmi köze, de még a Japán verzióhoz sem teljesen. Innentől kezdve a kérdés csak az volt, hogy a Neowiz vajon hogy áll a Rebuild fejlesztésével és hogyan fogja tálalni a játékot itt nálunk.

Azt hiszem nem kell nagyon mélyen belemennem abba, hogyan is indult el a játék végül, hiszen már mindenki megtapasztalta saját maga. Sajnos ez egy több szintes probléma, hiszen igaza van azoknak, akik azért hőbörögnek, mert kiadtak 30-40-70-150 eurót valamiért, amivel aztán nem tudnak játszani. A headstart sokaknak semmit sem jelentett, hiszen gyakorlatilag nem tudtak fellépni a szerverükre, vagy még a játékba sem. Azonban más szempontokat sem árt figyelembe venni. A Neowiz bejelentette, hogy a játék Korai Hozzáférési státuszban indul majd el nálunk. Szerény véleményem szerint ez a manapság divatos Early Access rendszer amellett, hogy a “játékosok segíthetnek a fejlesztésben” sztori mögé bújtatott lehúzás, sok esetben nem tesz jót a játékok renoméjának. De ez most mellékes. A Korai Hozzáférés közel sem jelenti azt, hogy egy kész játékot kapunk. Épp ellenkezőleg. Pont azt jelenti, hogy a játék nagy valószínűséggel még nem a végleges és “tökéletesen” működő verziójával fut majd. Nem mellesleg erre a Steam is figyelmeztet minket. Aki pedig mindezek ellenére azt gondolta, hogy hát ez teljesen mindegy, hiszen már többször is kiadták ugyanezt a játékot, az sajnos tévedett és kellemetlen meglepetések érhették az indulás után. A játékot valóban kiadták már többször, de ahogy feljebb írtam, a Rebuild verzió csak nyomokban tartalmazza a korábbi kiadások tartalmát és még egy év valódi fejlesztés sem áll mögötte. Nem véletlen a Korai Hozzáférés.

Bless Online – Nézzünk kicsit a dolgok mögé

Ettől függetlenül meg tudták volna oldani a simább startot? Minden bizonnyal meg. Miért nem tették? Nem tudom, de gyaníthatóan a pénznek van hozzá némi köze. Ez az első MMORPG, ami hasonló körülmények között indult? Mind ismerünk valakit, aki mesélt már valakiről, akinek van egy haverja aki részt vett már tökéletes MMORPG induláson. Biztos voltak ilyenek elszórva, de sajnos egyáltalán nem ez a jellemző. Este 7-re ígérték a startot, 18.55-kor már meg lehetett venni a játékot és el lehetett kezdeni a letöltést. Mondhatnánk, hogy az indulás tökéletesen lezajlott. Vagy mondhatnánk azt is, hogy túl szép volt, hogy igaz legyen. Így is lett. Jöttek a problémák és beindult a sírás. Vitathatatlan, hogy nem így kellett volna történnie, de sajnos a tapasztalat azt mutatja, hogy az indulások többnyire így zajlanak. Ezt le kell nyelni.

Ami a játék jelenlegi tartalmát illeti, nekem személy szerint semmi problémám nincsen vele. Legalábbis azzal, ami jelenleg bent van. Az nyilvánvaló, hogy az, ami jelenleg bent van az közel sem elég. És itt nem csak a hiányzó PvP tartalmakra gondolok, hanem egyéb nyílt világbeli eseményekre stb. A PvP tartalom hiányát követő hiszti áradatra gyorsan reagáltak és mint már tudjuk 1-2 héten belülre ígérték (frissítés: közben meg is érkezett az ezzel kapcsolatos hír). Azt kell hogy mondjam, a Korai Hozzáférés sajnos erről szól. Aki ezzel nincs tisztában, vagy nem tettszik neki, annak kár volt megvennie a játékot és talán jobb neki ha visszakéri a pénzét. A Bless Online-ba sajnos sokan túl sokat láttak bele, már az elejétől kezdve, holott egyáltalán nem több egy átlagos MMORPG-nél. Mindig nyilvánvaló volt, hogy nem lesz világmegváltó MMORPG, ezért nem is kellett volna senkinek így hozzáállnia a játékhoz. És hogy ez azt jelenti, hogy egy rossz játék a Bless? Nos egyáltalán nem jelenti azt.

Rugózhatunk a rengeteg hibán, ami még a játékban van. A még mindig nem tökéletes optimalizáción, ami mellesleg fényévekkel jobb, mint a korábbi Koreai verzióban volt és egy ini fájl átírásával gyakorlatilag orvosolható. Vagy ott van az UI kérdése, vagy a furcsa böngésző (?) alapú AH. Lehet ezeken rugózni, csak nem érdemes. Ezért van a Korai Hozzéférés. Aki úgy érzi, hogy ezeket nem tudja megemészteni, az várja meg az éles indulást. Remélhetőleg addig sokat javul majd a helyzet. Vagy nem.